پایگاه خبری هدهد تفرش:

اراک – خبرگزاری مهر: چرخ در چرخ و بازی در بازی، میدان تاب شمشیر کشیدن بر شبیه حسین را ندارد و همه دلها گلایه می کنند از این همه بی رحمی و این همه تنهایی و همه در عزای حسین (ع) می گریند. این بخشی از تعزیه است که در پس صدها سال همچنان رسانه ای قوی در انتقال واقعه عاشورا و پیام آن است.

به گزارش خبرنگار مهر، سواری که شبیه امام حسین است با عمامه و کلاهخود سبز رنگ در میدانگاهی تعزیه می چرخد و می چرخد و هماوردی برای مقابله با او نیست مگر تیرهایی که با تردید از کمان ها بیرون کشیده می شود و این بخشی از تعزیه عاشوراست.

و ناگاه تیرها بر سر و قلب شبیه امام حسین می نشیند و تاریخ روایت می کند این تیرها آنقدر مکرر بر سر حسین می بارد که قامت حسین بر زمین می افتد و اینجاست که های های گریه مردمی که تعزیه را تماشا می کنند بلند می شود و یکی شربت شهادت امام حسین(ع) را میان جمعیت تقسیم می کند.

هنری وامدار حقایق زندگی ائمه / استان مرکزی قطب تعزیه

تعزیه ماندگارترین هنر دینی است که از سویی نشات گرفته از زندگی ائمه اطهار به خصوص سیدالشهداء امام حسین و از سوی نشات گرفته از ذوق ایرانی است.

این هنر که اکنون نامی پرآوازه در میان گونه ای هنری جهان دارد، وامدار دین، حقایق اسلامی وائمه است، نوعی غیرت دینی که اکنون به نام هنر شناخته می شود،که باید به ظرفیت های بالای فرهنگی، مذهبی آن بیشتر توجه شود.

180 سال تعزیه در اراک

عباس کاووسی عضو شورای تعزیه استان می گوید: این استان یکی از قطب های تعزیه کشور است و 90 گروه تعزیه و 700 هنرمند در این زمینه فعالیت دارند.
 
 
 
 
وی افزود: قدمت تعزیه در اراک هم بیش از 180 سال می خواند و تاکید دارد: قدمت تعزیه در شهر اراک بیش از 180 سال است و اراک، منطقه فراهان و تفرش مهد تعزیه کشور است.

این کارشناس تعزیه در خصوص سنت تعزیه خوانی ایام محرم در اراک  یادآور می شود: در گذشته تعزیه از اولین روز محرم آغاز می شد و بیشتر تعزیه های اراک به صورت سیار در بازار سرپوشیده اراک برگزار می شد.
 
وی ادامه می دهد: در شب های محرم بیشتر تعزیه در خانه های بزرگ، حسینیه ها و مساجد برگزار می شد و هر محله یک گروه تعزیه خوانی داشت.

کاووسی با بیان اینکه در هریک از روزهای محرم تعزیه خاصی برگزار می شد، می گوید: تعزیه روز اول که تعزیه مخصوصی بود اکنون فقط در روستاها اجرا می شود.
 
انواع تعزیه های اراک
وی اینگونه ادامه می دهد: تعزیه" حجه الوداع"، " موسی بن جعفر(ع)" و حمزه سیدالشهدا" از جمله تعزیه هایی بودند که در روزهای دوم و سوم محرم برگزار می شدند و در روزهای بعد تعزیه های " مسلم بن عقیل"، "طفلان مسلم" ، "برادران عباس" و " طفلان زینب" به اجرا در می آمد.
 
کاووسی با بیان اینکه  تعزیه های روز هشتم اغلب تعزیه " حضرت علی اکبر(ع)" و " حضرت قاسم (ع)" بود، اضافه می کند: همیشه در روز نهم محرم (تاسوعا) تعزیه "حضرت ابالفضل(ع)" و در روز عاشورا تعزیه " شهادت امام حسین (ع)" برگزار می شد.
 
تعزیه بازار اراک

بزرگترهای اراک می گویند در زمان اجرای این تعزیه تماشاچیان از نقاط مختلف کشور به اراک می آمدند و اراکی ها از صبح زود برای گرفتن جا به بازار می آمدند تا بتوانند این تعزیه را تماشا کنند.

تعزیه بازار از ابتدای بازار اراک شروع و در مسافت بیش از یک کیلومتری اراک ادامه می یافت و روایت روز عاشورا توسط گروههای مختلف اجرا می شد.

 

 

تعزیه خوانان تعزیه بازار اراک را حرفه ای ترین تعزیه خوانان کشور تشکیل می داد و هنوز هم بخشی از اموال این تعزیه در اختیار یکی از بازاریان اراک است.

شکل تعزیه اراک مدرن ترین شکل اجرا بوده است که برخی از تعزیه خوانان و هنرمندان علاقمند به این تعزیه در پی احیاء مجدد آن هستند.

از سوی دیگر نسخه انجم به عنوان یکی از آخرین نسخه های تعزیه خوانی در کشور که حتی در خراسان نیز خوانده شده است مربوط به استان مرکزی است و نوادگان انجم از نسخه نویسان دوران قاجار که مربوط به یکی از روستاهای نزدیک اراک هستند در کشور زندگی می کنند.

تفرش مهد تعزیه کشور

استان مرکزی، تهران، خراسان، اصفهان از جمله استانهای دارای تعزیه قابل توجه هستند اما تحقیق در مورد تعزیه تفرش نشان داده است بیشترین تعزیه خوانان کشور از این خطه برخاسته اند.

تعزیه در تفرش جزیی از زندگی مردم است و همه خانواده های تفرشی را درگیر خود کرده است. بوی تعزیه قدیمی درحسینیه چوبی معروف تفرش که قدمت چندصد ساله دارد انسان را مست می کند.

رضا حیدری یکی از تعزیه خوانان مشهور کشور است که نمونه ای از خطه تفرش است.

روایتی از ابتدای حرکت امام حسین (ع)

عضو شورای تعزیه استان مرکزی در خصوص نقش تعزیه در انتقال مفاهیم عاشورایی می گوید: تعزیه در واقع نوعی عزاداری است که با هنر تلفیق شده است و نقشی بی بدیل در انتقال ارزش هایی چون عاشورا دارد.

عباس کاووسی تعزیه را هنری اصیل می داند و اضافه می کند: تعزیه به دلیل به تصویر کشیدن قیام عاشورا در قالب نمایش در انتقال مفاهیم این مهم بسیار تاثیرگذارتر از سخنرانی ها و مداحی هاست.
 
 

 
وی معتقد است: در سخنرانی و مداحی یک سخنران باید مقدمه چینی های فراوان کند تا به اصل قضیه برسد، در حالیکه با تعزیه  می شود از نخستین لحظات آغاز حرکت امام حسین (ع) به سوی کربلا را روایت کرد.

افزایش هزینه ها عامل کمرنگ شدن تعزیه

وی علت اصلی کمرنگ شدن تعزیه در زمان حاضر را درگیری مردم با روزمرگی زندگی می داند و معتقد است: به علت درگیری ها و افزایش مشکلاتی چون مسائل اقتصادی توجه به این مراسم کمتر شده است.
 
کاووسی تجملات را علت دیگر از رونق افتادن این هنر می داند  و اضافه می کند: در گذشته وقتی تعزیه اجرا می شد جمع حاضر با چای یا نهایتا خرما پذیرایی می شدند ولی هم اکنون هزینه هایی چون شام و نهار نیز اضافه شده، و از طرفی هزینه موزیک، صوت و دستمزد تعزیه خوانان نیز مزید علت شده است.
 
فضای مناسب اجرا، عامل رونق
وی می گوید: اگر فضای مناسب جهت اجرای تعزیه فراهم شود و همچون گذشته حسینیه ها و مساجد در اختیار مردم قرار بگیرد قطعا شاهد شکوفایی دوباره این هنر خواهیم شد.
 
کاووسی در پایان تاکید می کند: پیشگام شدن مردم در کنار حمایت مسئولین در این مهم بسیار ضروری است و باعث می شود تعزیه از انزوا درآمده و در هجوم این همه شبکه تلویزیونی و ماهواره ای که به ناکجا آباد می روند ، قدمی باشد در جهت فرهنگ سازی صحیح و عاشورایی.
 
تعزیه موثر در انتقال مفاهیم عاشورا به نسل جدید

یکی از کارگردانان تعزیه اراک می گوید: هنر تعزیه از زمان شاه اسماعیل  صفوی به دلیل ارادت خاص به شیعه رواج یافت و در دوران ناصرالدین شاه قاجار به اوج خود رسید.
 
 

 
مرتضی باقری تعزیه را یکی از راه های انتقال  ارزش های واقعه عاشورا می خواند و اضافه می کند: هنر تعزیه در انتقال  حوادث و ارزش های عاشورا به نسل های جدید خصوصا نوجوانان و جوانان بسیار موثر است.

وی که بیش از 20 سال  است در این هنر قدم گذاشته، یادآور شد: در زمان کودکی من،  تعزیه های بسیاری اجرا می شد و خصوصا در ماه محرم و صفر به طور ثابت هر شب تعزیه بود و یکی از اهالی محل یا شهر نذر تعزیه داشت.
 
بی توجهی مسئولین عامل کم رونقی تعزیه اراک
 
باقری بی توجهی مسئولین را دلیل کمرنگ شدن این هنر می خواند و عنوان می کند: اراک بعنوان یکی از قطب های تعزیه کشور حتی یک حسینیه  برای اجرای تعزیه ندارد و هیچ بودجه ای برای تعزیه و تعزیه خوانان در نظر گرفته نمی شود.
 
این کارگردان تعزیه نبود جایگاه مناسب اجرای تعزیه را علت اصلی افول تعزیه در اراک عنوان و اظهار می کند: بیشتر تعزیه خوانان استان در ایام محرم در استان های اصفهان و تهران و شهرهای دیگر به اجرای تعزیه می پردازند.
 
مردم علاقمند هستند
وی معتقد است: قطعا مردم علاقه مند هستند که در روزهای عزاداری از تعزیه نیز بهره ببرند اما وقتی مکانی مناسب جهت این امر نیست آیا می شود مستمعین و علاقمندان را در سرمای زمستان در کوچه و خیابان نگاه داشت، از طرفی اجرای تعزیه در خیابان  باعث نزول جایگاه تعزیه و در راس آن  امام حسین(ع) می شود.
 
 امید به سامان دهی تعزیه اراک
باقری عدم نظارت و پیگیری شورای تعزیه استان را از دیگر عوامل انزوا تعزیه در اراک می داند و می گوید: با تشکیل شورای تعزیه در استان امید می رفت که تعزیه اراک ساماندهی شود اما بیشتر باعث ایجاد اختلاف نظر در بین تعزیه خوانان شد.
 
نوآوری منوط به رعایت اصول باشد
وی با اشاره به اینکه هنر تعزیه در زمان حاضر سلیقه ای شده ، تاکید می کند: کسی با نوآوری در تعزیه مخالف نیست اما باید اشعار و موسیقی که به تعزیه وارد می شود پر محتوا باشد از طرفی سند تاریخی داشته باشد.
 
باقری می گوید: امیدواریم فرصت و محلی پیش آید تا پیشکسوتان تعزیه بتوانند به جوانان علاقمند آموزش دهند تا تعزیه مسیر اصلی و درست خود را طی کند و از آسیب و تحریف به دور مانده  و رونق بیشتری بگیرد.
 
 
 
تعزیه قبل از اینکه هنر باشد دینداری است

در گفتگو با تعزیه خوانان به این نتیجه می رسیم که تعزیه محل نمایش و بازی نیست که پیش از آن، محل دینداری و عشق ورزی گروهی است که در لباس سبز و قرمز، رنگ اولیاء و اشقیاء عشق به امام حسین و ائمه (ع)را تمرین می کنند.

تعزیه خوانان با روندی که تعزیه را صرف هنر بنامد مخالفند و آن را عبادت می دانند.

و در مطالعه نظر محققان عرصه هنر نمایش، آنان تعزیه را هنری از گروه نمایش می دانند هنری که دقیق طراحی شده به طوریکه مخاطب در تکمیل نمایش مشارکت دارد و از این رو کشورمان را در جرگه کشورهای پیشرو در هنر نمایش قرار می دهد.

تکمیل کردن تعزیه توسط مخاطبان، همان حضور مخاطب در قالب تقسیم کردن شربت و خرما در حین اجرای تعزیه است که به فهم روایت از سوی تماشاچیان کمک می کند.

تماشاچی در حین اجرای تعزیه و تعریف قیام عاشورا و حال و هوای یاران امام حسین (ع) و نیز روایت حال و سخن اشقیاء، فرصتی پیدا می کند که برای امام بگرید و به یزید و یارانش لعن بفرستد و این واکنشها به مفهوم حضور مخاطب در تعزیه و تکمیل روایت است.

تعزیه مادر هنرها

تعزیه مادر هنرهاست فراتر از نمایش و تئاتر است چرا که سخن از معنویت، عشق و ایمان است، هنری چند وجهی که الهام بخش هنرهای دیگر است.

حرکت و بازی، نور، رنگ، شعر و موسیقی، معنویت و اخلاق، نقاشی و البته عشقی که بازیگر تعزیه دارد عشقی است الهی و حاصل اردات به ائمه، چیزی که اگر نباشد تعزیه به دل نمی شیند.

 

نقش خوانیها نیز بر اساس ویژگیهای نقش و فرد صورت می گیرد. کسی که نقش اشقیاء را بازی می کند باید چهره ای خشن و و بدجنس به خود بگیرد و کسی که نقش اولیاء را بازی می کند چهره ای مطلوب و کسی که در تعزیه نقش زنان را بازی می کند ریز نقش باشد و صدایش کمتر مردانه و این یعنی برنامه ریزی برای اجرای تعزیه.

اولیاء در دایره هستی

حرکتها در تعزیه حساب شده است به طوریکه وسط میدان تنها جای حرکت شبیه امام است و به این مفهوم است که هسته مرکزی که در میدان تعزیه مال امام است اصلی برگرفته از جهان و طبیعت است که خداوند مرکز همه چیز است.

حرکتها در میدان تعزیه به مراتب تقسیم بندی می شود به طوریکه اشقیاء هرگز به بالای میدانی نمی آیند چرا که صلاحیت ورود به حریم اولیاء را ندارند.

بازیها، رنگ لباس، نوع کلام و شعر و موسیقی اولیاء با اشقیاء متفاوت است. شیعه همواره در تاریخ مظلوم واقع شده و این را در تعزیه هم می توان جست.

شعر و موسیقی سوزناک و حکایت از مظلومی و غریبی برای هر چه بهتر رساندن پیام عاشورا و مظلومیت امام حسین(ع) و یارانش از آن اولیاء و غضبناکی از آن اشقیاء است که با بی رحمی تمام با امام و خانواده اش برخورد کردند.

...
 
گرچه بخشی از رکود تعزیه به دلیل توسعه رسانه های گروهی مانند تلویزیون است با این حال این هنر بیش از این می تواند در توسعه دینی و فرهنگی جامعه نقش داشته باشد.
 
صحنه هایی چون مادرانی که کودکان خود را در آغوش شبیه خوان امام حسین می دادند و از کاسه آبی که در دستان حضرت عباس بود می خورند، کمرنگ شده است اما اعتقاد مردم کمرنگ نشده و همچنانکه در هئیتها سینه زنی می کنند و در نوحه ها اشک می ریزند به لحظه لحظه مظلومیتی که امام حسین در تعزیه می کشد اعتقاد دارند و شاید نمود بیشتر فرهنگ تعزیه در گروی رفع مشکلات سر راه این هنر دینی و آئینی است.
...
 
سمیه انصاری فر

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:تعزیه,تفرش,هدهد,, | 9:41 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

اراک - خبرگزاری مهر: محرم از راه رسید، ماه دلها و سخن گفتن از حقیقتی سرخ که در پس سالها همچنان از حقیقت سخن می گوید و با به خدمت گرفتن ذوق مردمان این دیار، جلوه های آئینی دیدنی از این حقیقت به نمایش در می آید.

به گزارش خبرنگار مهر، مناسبت های دینی از گذشته تا امروز با آئین هایی گره خورده که تلاش می کند حقیقت را به نحو شایسته به گوش آیندگان برساند.محرم هم مانند سایر مناسبت ها جایی وسیع در آئین های این مرز وبوم دارد که در استان مرکزی جلوه ای ناب از آن دیده می شود.

آئین طشت گذاری برای استقبال از ماه محرم

آئین طشت گذاری در استقبال از ماه محرم و برای گرامی داشت تشنگی امام حسین، حضرت عباس و یارانش در زرندیه ساوه و قبل از ورود به ماه محرم برگزار می شود.
 
در این مراسم یکی از اهالی با سر گرفتن طشتی و چرخاندن آن داخل مسجد و پس از برگزاری عزاداری، داخل آن آب ریخته  و مردم دست داخل آب می زنند.  
 
 
 در کنار این مراسم، سینه و زنجیرزنی برای امام حسین و یارانش برپا می شود و پیرامون محرم، عاشورا، و فلسفه قیام امام حسین (ع) از سوی، مداحان، واعظان و نوحه سرایان سخن گفته می شود.
 
آئین علم گردانی در روستای هزاوه
 
اولین روز محرم در استان مرکزی در کنار، سیاه پوش شدن مردم و محله ها و مغازه ها، آئین علم گردانی در روستای دیرینه هزاوه به اجرا گذاشته می شود. 

در این آئین 300 ساله علم  داخل حرم آقا سلطان سید احمد (ع) هزاوه، که با پارچه متبرک شده به تربت پاک سید الشهداء و قمر بنی هاشم پوشیده شده است تزئین شده و در مقابل صف سینه زنان قرار می گیرد، علمی که نماد پایداری و رشادت علمدار کربلاست.

آئین جغجغه زنی در روستای انجدان
 
این آئین معنوی یکی از رسوم دیرین مردم روستای انجدان است که در عزاداری ماه محرم و در شام غریبان برگزار می شود.
قدمت این مراسم کهن به دوره تیموری و صفویه می رسد و مردم عزادار این روستا در روزهای نهم و یازدهم محرم اجرا می‌شود. 
 
 
 در روز نهم محرم مردم محله پایین انجدان با آیین های سوگ و عزا به سمت محله بالا حرکت می کنند و درحالیکه ابزاری چوبی و خراطی شده به نام جغجغه را در دست دارند با نوایی موزون به جای کوبیدن بر سینه، آن را به هم می کوبند.
 
در این مراسم یک مرشد و رهبر است که نوحه های اصیل و خاصی را قرائت می کند و مردم در پاسخ به نوحه ها با اشک و مویه جغجغه می زنند.
 
مراسم سیا‌هپوشان در روستای عزیزآباد 
 
مردم روستای عزیزآباد در اراک هم با برگزاری آئین سیاهپوشان به استقبال ماه محرم روند.
 
در این مراسم که با نوحه‌خوانی و سینه‌زنی و اهداء لباس و شال سیاه به ریش‌سفیدان روستا همراه بود عاشقان امام حسین (ع) لباس سیاه بر تن کردند و تا اربعین حسینی سیاهپوش باقی خواهند ماند.
 
در این مراسم علاقه‌مندان و عزاداران حسینی به نوحه‌خوانی و اجرای مراسم‌های مذهبی می پردازند.
 
تعزیه اوج هنر عزدارای مردم استان مرکزی
 
استان مرکزی قطب تعزیه کشور است و مرکز این هنر در استان تفرش است. 
 

 با آغاز ماه محرم و در امتداد آن در ماه صفر و حتی ایام فاطمیه، گروهها و هیئت های تعزیه خوانی با برگزاری مراسم تعزیه و شبیه خوانی واقعه عاشورا را با هنر بازی، موسیقی، شعر و رنگ روایت می کنند. 

در حال حاضر 90 گروه تعزیه خوان در سراسر استان مرکزی از سوی ارشاد اسلامی استان شناسایی شده است که تلاش برای ساماندهی و توجه بیشتر به این هیات ها وجود دارد. در قالب فعالیت این گروهها و هیات ها 700هنرمند تعزیه خوان فعالیت می کنند.

هدف اصلی تعزیه زنده نگه داشتن قام عاشوراست

یوسف شاه حسینی کارشناس و پژوهشگر تعزیه می گوید: تعزیه نمایشی است که می تواند حافظ عاشورا باشد و اگر مرتب و به سبک صحیح برگزار شود عاشورا را همیشه زنده نگه می دارد.

وی معتقد است: هدف اصلی تعزیه و تعزیه خوانان از ابتدا حفظ و زنده نگه داشتن عاشورا  و قیام امام حسین (ع) و مظلومیتش بوده است.

تعزیه یادگار علامه مجلسی

استاد رضا حیدری پیشکسوت تعزیه کشور که از خطه تفرش است نیز می گوید: تعزیه در ایران با تلاش علامه مجلسی  ترویج یافت. مرحوم علامه مجلسی تعزیه را یکی از راهکارهای شناخت و ترویج  شیعه  می دانست. 

 حیدری اضافه می کند: در آن زمان کسی حاضر نبود نقش اشقیا را بازی کند و خود مرحوم مجلسی نقش اشقیا را به عهده گرفت و تلاش های آن روزها ثمره اش تعزیه ایست که این روزها برپا می شود.

هر روز یک تعزیه در روستایمان برپا می شد
 
خانم میرزایی که زنی 75 ساله است از خاطرات خود، می گوید: در روستای ما از چند روز پیش از فرا رسیدن ماه محرم عزاداری برای حسین شروع می شد و مردان روستا گرد هم جمع آمده و نوحه هایی در استقبال محرم می خواندند.
 
وی اضافه می کند: من خوب به یاد دارم که از روز اول محرم تعزیه خوانی در مسجد روستای ما شروع می شد و همیشه اولین تعزیه، تعزیه مسلم بن عقیل(ع) بود و پس از آن هر روز به میدان رفتن یکی از یاران و نزدیکان امام حسین به اجرا در می آمد تا اینکه در روز عاشورا همان تعزیه ظهر عاشورا برگزار می شد.

وی ادامه داد: امروز نیز تعزیه گویاترین نوع روایت واقعه عاشوراست که لازم است به آن توجه شود.
 
آئین های محرم در اوج سادگی است اما همان سادگی نشان از ارادتی است که تلاش می شود با هر ابزار و بهانه ای نشان داده شود.
 
گزارش از شکوفه راستین

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:23 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

روز عاشورای حسینی در محله فم تفرش، مراسم نخل گردانی صورت می گیرد. افراد مسن و پیش کسوتهای محله نخل را تزئین کرده و در مراسم عزاداری هر یک از اعضای طایفه ساکن محله زیر یکی از تیرهای نخل را می گیرند و در پیشاپیش هیئت های سینه زنی و زنجیر زنی به حرکت در می آیند. مردم نذورات خود را به کسی که در جلوی نخل حرکت می کند می دهند. در داخل اتاقک نخل تعزیه خوانی می نشیند و روشه و نوحه می خواند

برای تماشای فیلم کلیک کنید

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:نخل گردانی,ششناو,تفرش,هدهد تفرش, | 6:0 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: رئیس کارگروه تحول اداری و بهره‌ورزی منطقه سه دانشگاه‌های کشور گفت: صرفه‌جویی در بودجه را می‌توان با حفظ کیفیت آموزش و پژوهش در سایه مدیریت بهینه بودجه‌ها و هزینه‌ها در دانشگاه‌ها عملی کرد.

خبرگزاری فارس: دانشگاه‌ها کیفیت آموزش و پژوهش را حفظ کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک ششمین نشست کارگروه تحول اداری و بهره‌وری منطقه سه دانشگاه‌های کشور ظهر امروز با حضور معاونین اداری مالی دانشگا‌ه‌‌های کشور و اعضای کارگروه در سالن اجتماعی مهمانسرای دانشگاه تفرش برگزار شد.

احمدرضا سوهان‌کار اصفهانی در این نشست گفت: هم‌اندیشی اعضا و رسیدن به نقاط مثبت در زمینه مشکلات موجود در دانشگاه‌ها در حوزه بهره‌وری هدف اصلی از برگزاری این نشست است.

معاونت اداری و مالی دانشگاه تفرش نیز در این نشست گفت: مدیریت هزینه و بودجه یکی از عوامل تاثیرگذار در زمینه جبران بخشی از معضلات مالی در دانشگاه‌ها است.

احمد عبداللهی با بیان اینکه این دانشگاه با مشکلات عدیده‌ای در زمینه بودجه روبرو است، افزود: در سال گذشته با تلاش و پیگیری‌های به عمل آمده بودجه دانشگاه‌ از افزایش چشمگیری برخوردار شد این در حالی است که در سال جاری تاکنون رقم بودجه دانشگاه ابلاغ نشده است.

بر اساس این گزارش ارائه گزارش در زمینه بهره‌وری و تحول اداری توسط اعضای کارگروه بهره‌وری و تحول اداری دانشگاه شهر کرد، اصفهان، صنعتی اصفهان، تفرش، قم، حضرت معصومه قم، کاشان و هنر اصفهان از دیگر برنامه‌های جنبی ششمین نشست کارگروه تحول اداری و بهره‌وری منطقه سه دانشگاه‌های کشور بود.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:18 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان قم گفت: در پی نخستین بارش برف عملیات راهداری زمستانی در محورهای برف‌گیر استان قم اجرا شد.

خبرگزاری فارس: اجرای عملیات راهداری زمستانی در محورهای برف‌گیر قم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، عباسی مدیر راهداری گفت: راهداران از نخستین ساعات بارش برف در محور تفرش (فوجرد) مستقر هستند و عملیات برف‌روبی و نمک پاشی را به صورت مستمر انجام می‌دهند.

وی گفت: این اداره کل با امکانات، تجهیزات و کارکنان خدمات‌رسان خود در قالب هفت اکیپ ثابت در راهدارخانه‌ها و 70 نفر به همراه ماشین‌آلات سنگین و نیمه‌سنگین به ارائه خدمات خواهند پرداخت.

مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان قم ادامه داد: آن دسته از رانندگانی که قصد عبور از راه‌های ارتباطی منطقه را دارند باید به تجهیزات ایمنی مجهز باشند.

وی تصریح کرد: پایگاه‌های راهداری و راهدارخانه‌ها در طول راه‌های استان قم به بهترین وجه تجهیز شده‌اند و در فصل زمستان برای استقرار مسافرین در راه مانده از آمادگی لازم برخوردارند.

عباسی با بیان اینکه امسال بر اساس پیش‌بینی‌ها سالی پر بارش و سرد را پیش رو داریم بر آماده‌باش کامل اکیپ‌های راهداری تاکید کرد و گفت: به طور معمول طرح‌های زمستانی راهداری از نیمه دوم آذر ماه آغاز می‌شود و تا اواسط فروردین ادامه می‌یابد.

مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان قم افزود: مسئولیت‌پذیری و وظیفه‌شناسی قابل تقدیر راهداران مهم‌ترین عامل در پاسداشت جان و مال مردم در جاده‌های کشور است که این مهم باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:0 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 

 
 
 
صلاحی:

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با بیان اینکه بیمارستان‌ها ملزم به رعایت ضوابط اسلامی هستند، گفت: نظارت بر پوشش پرستاران وظیفه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که باید منطبق بر شئونات اسلامی باشد.

عباس صلاحی در گفت ‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه نظارت بر پوشش کارکنان بر عهده وزارتخانه‌های مربوطه است، افزود: در مورد پرستاران به صورت مشخص وزارت بهداشت ودرمان باید نسبت به نظارت بر پوشش پرستاران اقدامات مربوطه را انجام دهد و در موارد خاص کمیته‌های انضباطی در این وزارتخانه متولی رسیدگی به چنین مصادیقی هستند.

نماینده مردم تفرش، آشتیان وفراهان در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه مصوبات مربوط به چگونگی و نوع پوشش پرستاران در بخش‌نامه‌های دولتی  مربوطه  در وزارتخانه‌ها موجود است، تأکید کرد: در این زمینه نهاد‌های دولتی، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها دارای ضوابط و شرایط مشخص در نوع پوشش هستند که به طور عمومی برای کارکنان مراکز یاد شده اعمال می‌شود.

وی تصریح کرد: البته در مورد پوشش کارکنان بیمارستان‌ها هر واحد می‌تواند به فراخور حال، انعطاف‌پذیری‌هایی داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه بیمارستان‌ها ملزم به رعایت ضوابط و شئونات اسلامی هستند، افزود: در این زمینه مهم آن است که نظارت  صحیح بر رعایت پوشش  پرستاران صورت گیرد.

صلاحی درباره اینکه آیا ممکن است برخی بیمارستان‌ها کارکنان خود را ملزم به پوشش خاصی همچون کراوات کرده باشند، گفت: به نظر نمی‌رسد که بیمارستان‌ها چنین الزاماتی را داشته باشند تنها برخی از بیمارستان‌های خصوصی ممکن است از لباس‌های فرم مخصوصی برای پوشش پرستاران و کارکنان خود استفاده کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در مورد پوشش پرستاران مهم آن است که حجاب اسلامی و ضوابط ومقررات مربوط به صورت مطلوب اجرا شود و در این زمینه نظارت نیز وجود داشته باشد

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:38 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

اراک - خبرگزاری مهر: بارشهای باران در تمام شهرهای استان مرکزی از صبح روز گذشته تا امروز علاوه بر شکرگذاری کشاورزان هوای این شهرها را لطافت زیبایی بخشید.

کارشناس هواشناسی استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: طی بارندگی های روز گذشته تا صبح امروز در شهرهای استان مرکزی تفرش با 18.1 میلیمتر میزان بارش رکوردار بارش باران در شهرهای استان مرکزی شده است.

پونه غیابی با بیان اینکه دراین مدت مردم شهر اراک 6.3 میلمتر بارش باران را تجربه کردند افزود: شهرستان خنداب با  3.1میلیمتر بارندگی کمترین بارش را داشته است.

وی متوسطه بارندگیهای شهرهای استان را 7.5 میلیمتر عنوان کرد و گفت: ساوه 5.5، خمین5.9، محلات 7.3، شازند 8.5، کمیجان 6.5، دلیجان 7.0، آشتیان 6.8 وغرق آباد8.8 میلی متر باران باریده است.

غیابی با اشاراه به اینکه هنوز برف در ایستگاههای هواشناسی گزارش نشده است گفت: مردم به علت کاهش دما این احساس را دارند که در ارتفاعات برف امده است.

وی از بارش باران ظرف امروز و فردا در شهرهای استان خبر داد.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:37 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 

سرپرست اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مركزی گفت: 10 اثر معنوی استان برای ثبت ملی به ششمین همایش شورای سیاستگذاری ثبت آثار تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی كشور پیشنهاد شده است.

رضوانی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک افزود: مراسم نخل گردانی تفرش، نراق، خمین، علم گردانی هزاوه، حلوای روستای ابراهیم آباد اراك، تقسیم آب كهك تفرش، فتیر و كسمه اراك، آواها و لالایی های محلی روستای هزاوه و جشن انگور روستای گوره زار خنداب از جمله این آثار است.

وی ادامه داد:ششمین همایش شورای عالی ثبت با رویكرد ثبت آثار معنوی استان‌های سراسر كشور اواخر آبان ماه سال جاری در استان سمنان برگزار می‌شود.

سرپرست اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مركزی بیان كرد: مقابله با افراد سود جو، آشنایی سایر كشورها با آثار تاریخی و معنوی و دسترسی آسان پژوهشگران به اطلاعات از فواید مثبت ثبت آثار تاریخی و معنوی است.

رضوانی اضافه كرد:تاكنون تعزیه سیار اراك، روستای وفس تفرش، مراسم بیل گردانی نیم ور محلات، آیین سنتی مربوط به سوگواری ماه محرم به نام اهواهو ازخورهه، جشن تیرگان، گیوه دوزی سنجان از استان مركزی در میراث معنوی كشور ثبت شده است.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:ثبت ملی,میراث فرهنگی,هدهد تفرش, | 8:0 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: رئیس هیئت قایقرانی استان مرکزی از آغاز مسابقات لیگ برتر کاناپلوی کشور از امروز در شهرستان ساوه خبر داد.

خبرگزاری فارس: مسابقات لیگ برتر کاناپلوی کشور در ساوه آغاز شد

محسن غلامیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: این مسابقات از امروز با حضور پنج تیم در بخش آقایان و پنج تیم در بخش بانوان کار خود را در دریاچه ساوه آغاز کرده است.

وی تصریح کرد: در این دوره از رقابت‌ها تیم‌هایی از رنگ روناس استان‌‌های مرکزی، خوزستان، کرج، مازندران، اصفهان و تهران حضور دارند.

وی تصریح کرد: این مسابقات سومین هفته از مسابقات لیگ برتر کشور است که هم‌اکنون استان مرکزی در رده دوم لیگ برتر کشور حضور دارد.

رئیس هیئت قایقرانی استان مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راه‌اندازی رشته آب‌های آرام در شهر ساوه و تفرش بیان داشت: خوشبختانه با راه‌اندازی رشته آب‌های آرام شاهد استقبال بسیار خوب علاقمندان از این رشته مفرح هستیم.

وی با اشاره به اجرای طرح استعدادیابی این رشته ورزشی گفت: هیئت قایقرانی استان طرح استعدادیابی را در رده سنی نوجوانان به مرحله اجرا درآورده است که خوشبختانه هم‌اکنون یکی از ورزشکاران استان در اردوی تیم ملی حضور دارد.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:مسابقات ,کاناپلو,هدهد تفرش, | 11:34 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 

مسوول مرکز رشد دانشگاه تفرش گفت: مرکز رشد این دانشگاه از زیرساخت‌های لازم به منظور حمایت از 20 گروه علمی و صنعتی برخوردار است.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی

دکتر زهرا بنی‌عامریان در سمینار آشنایی با خدمات مرکز رشد در دانشکده مهندسی دانشگاه تفرش با بیان اینکه همکاری دانشجویان در جهت رشد و تعالی مرکز رشد دانشگاه ضروری است، افزود: این مرکز از ایده‌های نو و محوری حل‌کننده مشکلات صنعت استقبال می‌کند.

 

وی تصریح کرد: شهرستان تفرش از زیرساخت‌های صنایع معدنی و انرژی‌های باد و خورشید برخوردار است که با توجه به وجود امکانات کارگاهی و ابر رایانه موجود، این دانشگاه می‌تواند بسترساز ارتباط دانشگاه و صنعت و ایجاد کارآفرینی در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باشد.

 

معاون اجرایی مرکز رشد پارک علم و فناوری استان مرکزی نیز در این همایش گفت: ایجاد اشتغال دغدغه امروز جامعه ما در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است.

 

مجید شمسی افزود: شکوفایی صنعت مبتنی بر استفاده کارآفرینان از اقتصاد دانایی‌محور به‌منظور ورود تکنولوژی به صنعت و شکوفایی صنعت است.

 

وی تصریح کرد: ورود شرکتهای کوچک و متوسط به اقتصاد دانایی‌محور، بستری مناسب برای ظهور توانایی‌ها جهت راه اندازی کسب و کار و کارآفرین شدن است که این امر اشتغال‌زایی و ورود نتایج پژوهش به صنعت و بازار را به همراه دارد.

 

معاون اجرایی مرکز رشد پارک علم و فناوری استان مرکزی ادامه داد: یکی از مکانیزم‌های حمایتی جهت توسعه شرکت های کوچک، تقویت مراکز رشد است که در توسعه کارآفرینی و ایجاد بسترهای لازم جهت تجاری کردن دستاوردهای تحقیقاتی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

گفتنی است، در پایان این سمینار که با استقبال گسترده دانشجویان روبرو شد یکی از کارشناسان مرکز رشد پارک علم و فناوری استان مرکزی به سوالات شرکت کنندگان در زمینه خدمات مراکز رشد پاسخ داد.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:دانشگاه تفرش,هدهد تفرش, | 10:49 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک رضا فرح گفت: قرار است11 هزار و 200 واحد از واحدهای مسکونی مسکن مهراستان مرکزیبه زودی با حضور رئیس جمهور و وزیر مسکن در شهرهای مختلف استان به بهره‌برداری برسد که از این تعداد 3 هزار واحد در شهرهای زیر 25 هزار نفر سهم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

وی افزود: پروژه 186 واحدی تعاونی خودمالک ماشین‌سازی اراک واقع در کرهرود، پروژه 20 واحدی تعاونی 99 ساله آوا پزشک آشتیان، پروژه 36 واحدی مسکن مهر بنیاد مسکن در شهر آشتیان و پروژه 210 واحدی متقاضیان گروه‌های ساخت 99 ساله و متقاضیان خود مالک شهر آشتیان بخشی از این پروژه‌ها است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی گفت: پروژه 120 واحدی متقاضیان گروه‌های ساخت 99 ساله و متقاضیان خود مالک شهر نیم‌ور محلات، پروژه 450 واحدی متقاضیان گروه‌های ساخت 99 ساله و متقاضیان خود مالک شهر شازند، (شازند، آستانه، توره و هندودر ) پروژه 450 واحدی متقاضیان گروه‌های ساخت 99 ساله و متقاضیان خود مالک شهرهای مامونیه، زاویه، پرندک، خشکرود و رازقان، پروژه 130 واحدی متقاضیان گروه‌های ساخت 99 ساله و متقاضیان خود مالک شهر تفرش بخش دیگری از این واحدها است.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:مسکن مهر ,هدهد تفرش, | 11:57 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: یکی از بانوان مرکز بانو نسیبه تفرش گفت: 15 سال است در حسرت دیدن چهار فرزندم اشک می‌ریزم به امید روزی که به خانه برگردم.

خبرگزاری فارس: 15 سال در حسرت دیدن فرزندانم اشک می‌ریزم

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک صبح امروز به همراه اکیپی از مسئولان استانداری، دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی و مرکز بهداشت استان برای بازدید از مرکز نگهداری سالمندان بانو نسیبه تفرش راهی این شهرستان شدیم.

ساعت 9 صبح به تفرش و مؤسسه خیریه بانو نسیبه رسیدیم، با دعوت مسئولان مرکز به طبقه بالا رفتیم و در بدو ورود سالمندانی را دیدیم که هر کدام به نوعی توجه ما را به خود جلب می‌کرد.

در این میان خانمی بود که سن و سالش زیاد به نظر نمی‌رسید، مدیر مرکز که متوجه نگاه متعجب ما به این خانم شد گفت: رقیه نعیمی، یکی از سالمندان مجهول‌الهویه‌ای است که سال‌ها در این مرکز نگهداری می‌شود، از جنگ‌زدگان آبادانی است و هیچ اطلاعی از خانواده‌اش ندارد.

نگاهش کردم، در عمق نگاهش حرف‌های بسیاری برای گفتن داشت، پیر زن نحیف و لاغر اندام دستم را گرفت و گفت: آمدی مرا پیش بچه‌هایم ببری؟ تو را به خدا من را ببر شازند؛ دلم برای خانه تنگ شده است.

بغض راه گلویم را گرفت، دستانم را از دستان لاغرش جدا کردم، دستی به سرش کشیدم.

74 سالمند در این مرکز نگهداری می‌شوند، به داخل اتاق‌ها رفتم، کنار یکی از آن‌ها نشستم، نگاهم کرد، از او پرسیدم، چند ماه است اینجا هستی، خنده تلخی زد و گفت: پسرم یک روز صبح مرا به اینجا آورد و گفت مادر اینجا بمان شب می‌آیم سراغت، چهار سال است که من منتظر آمدن او هستم، اما او نه آمده و نه تلفن می‌زند، انگار آن شب هنوز صبح نشده‌ است.

یکی از مددکاران مؤسسه گفت: چند هفته گذشته یکی از مددجویان در بیمارستان فوت کرد، چهار روز در سردخانه بود هر چه ما با فرزندانش تماس گرفتیم که مادرتان فوت کرده، گوشی‌هایشان را خاموش کردند و هیچ کدامشان نیامدند و من به عنوان محرم مادرشان را در کمال غربت دفن کردم.

این مددکار گفت: متاسفانه وقتی فرزندی مادرش را به این مرکز می‌آورد، دیگر سراغی از او نمی‌گیرد، حتی بعضی‌ها وقتی به آن‌ها اطلاع می‌دهیم مادرتان فوت کرده است با بی‌تفاوتی کامل می‌گویند دفنش کنید!

کمی به فکر فرو رفتم، راستی ما را چه شده است که به این راحتی زحمات پدر و مادرانمان را به ورطه فراموشی سپرده‌ایم، جای آن‌ها اینجاست، تا به حال از خود پرسیده‌ایم، مادرمان که وقتی کودک بودیم لقمه دهانش را در دهانمان می‌گذاشت چه می‌خورد، او که زمستان‌ها پتویش را رویمان می‌کشید تا سرما نخوریم چه می‌پوشد، شب‌ها چندین بار بیدار می‌شد تا جای ما را درست کند، خوابش راحت است؟ بیمار نیست تا او را به جبران روز‌ها و شب‌هایی که بیمار بودیم و او لحظه‌ای از ما غفلت نمی‌کرد، پرستاری کنیم؟ چه کسی مراقب اوست؟

دلم می‌خواست لحظاتی با رقیه نعیمی درد و دل کنم، رازهای نگفته‌ای در وجودش بود؛ نزدش رفتم، گفت: 15 سال در حسرت دیدن چهار فرزندم اشک ریختم، به امید روزی که به خانه برگردم.

وی افزود: جنگ بود، آتش و دود فضای آبادان را پر کرده بود، خانه‌‌ها یکی پس از دیگری خراب می‌شد، صبح‌ها با صدای شلیک تفنگ و خمپاره از خواب بیدار می‌شدیم و شب‌ها با چشمانی اشک‌آلود در غم از دست دادن برادران و پدران و عزیزانمان می‌خوابیدیم.

وی بیان کرد: رحیم، رضا، معصومه و فاطمه آن زمان کودک بودند و من به همراه همسرم یاسین شرفی نمی‌دانستیم چه باید بکنیم، نگران بودیم، خانه‌ و زندگی‌مان آبادان بود و آبادان در قلب آتش و دود.

این مادر 55 ساله که هم‌اکنون به عنوان یکی از سالمندان مجهول‌الهویه در مرکز بانو نسیبه تفرش نگهداری می‌شود ادامه داد: عراقی‌ها آبادان را تبدیل به کوره‌ای از آتش‌ کرده‌ بودند، جای ماندن نبود، بچه‌ها می‌ترسیدند و من و پدرشان نگران ترس آن‌ها، چه باید می‌کردیم، همسایه‌ها یکی یکی خانه‌هایشان را رها می‌کردند و به شهرهای دیگر مهاجرت می‌کردند، رها که نه! خانه رها کردنی نیست، آبادان جزئی از وجود آبادانی‌ها بود.

نعیمی گفت: ما هم با وجود همه دلبستگی‌ها تصمیم گرفتیم خانمان را، شهرمان را و زندگی‌مان را رها کنیم و از آبادان بار سفر ببندیم، دست بچه‌هایمان را گرفتیم و بار سفر بستیم، به کجا! نمی‌دانستیم، در حالی که خاطرات تلخ و شیرین و قلبمان را در آبادان جا گذاشتیم، به اراک آمدیم.

وی ادامه داد: بیمار بودم و کمی از ناراحتی روحی رنج می‌بردم، در اراک خانواده‌ام را گم کردم و هنوز بعد از گذشت 15 سال نمی‌دانم کجا زندگی می‌کنند، به دلیل اینکه کسی را نداشتم از طریق نیروی انتظامی به دادگستری معرفی شدم و آن‌ها هم به دلیل اینکه کسی را در این شهر نداشتم مرا به خانه سالمندان معرفی کردند.

نعیمی افزود: حدود 15 سال از آن روز‌ها می‌گذرد، هر روز در حسرت دیدن فرزندانم اشک ریختم و در دل خون گریه کردم، هر روز با خود می‌گویم ای کاش در آبادان زیر آوارها جان می‌دادم و اینجا در غریبی و بی‌کسی و حسرت روزگار را سپری نمی‌کردم، با خود می‌گویم فرزندانم را چه شده است؟ رحیم نمی‌گوید مادرم کجاست؟ رضا دوست ندارد مادرش را ببیند؟ معصومه سراغ مادرش را نمی‌گیرد؟ و فاطمه چگونه در این سال‌ها بدون مادر روزگار را سپری کرده است؟ و از همه مهم‌تر همسرم نگران من نیست؟

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:مرکز بانو نسیبه,مادر,هدهد تفرش, | 10:12 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 

در سال ۱۳۹۰شرکت‌های تولیدی برای تأمین مواد اولیه اعتبارات فاینانس، یوزانس و ریفاینانس با نرخ ارز مرجع یعنی دلار ۱۲۲۶ تومان گشایش و در‌‌ همان سال کالای خود را وارد کرده‌اند و در کارخانجات سراسر کشور مورد استفاده قرار گرفت و به محصول تبدیل و به بازار عرضه شده است، اما اکنون تولید کنندگان باید بدهی ارزی خود را به نرخ دلار مبادلاتی تسویه کنند.

به گزارش «تابناک»، بهمن اخوان ضمن بیان این مطلب گفت: اعتبارات گشایش یافته در سال ۱۳۹۰، در سال ۱۳۹۱ سررسید می‌شود که اگر با نرخ ارز مبادلاتی هم صورت گیرد که بانک مرکزی اعلام کرده است تسویه شود، همه شرکت‌های تولیدی در سراسر کشور و کارخانجات باید دو برابر نرخ سال گذشته جهت تسویه تعهدات خود به بانک‌های طرف قرارداد خود پرداخت کنند؛ به عبارت دیگر، این افزایش نرخ نزدیک ۱۱۰ درصد ضرر و زیان را متوجه واحدهای تولیدی سرارسر کشور خواهد کرد که این فاجعه بزرگی در صنعت کشور خواهد آفرید.

عضو پیشین کمیسیون صنایع مجالس ششم و هشتم، با اشاره به پیامدهای جبران‌ناپذیر این بی‌تدبیری بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی در حالی متوقع است که تولیدکنندگان کشور بدهی ارزی خود را به قیمت مبادلاتی تسویه کنند که اگر به آنها شش ماه پیش گفته می‌شد، دولت قصد حمایت از تولید ملی را ندارد و ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی مخصوص واردات ماشین‌های لوکس است، نه مواد اولیه صنعت کشور، مسلما ارز مورد نظر را از بازار آزاد ولو به قیمت دلار ۱۵۰۰ تومان می‌خریدند تا اینکه در تله گرانی ارز نیفتند و اکنون هیچ شرکت تولیدی در سراسر کشور توان پرداخت بدهی‌های خود را نخواهد داشت.

بهمن اخوان در ادامه به مشکلات ناشی از این تصمیم بانک مرکزی برای تولید کشور اشاره کرد و افزود: این افزایش نرخ بدهی ارزی مشکلاتی را در پی خواهد داشت که از آن جمله، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

۱ـ افزایش چمشگیر مطالبات معوقه بانک‌ها
۲ ـ تعطیلی همه کارخانجات تولیدی سطح کشور
۳ـ بیکاری کارگران و مشکلات خانوادگی آنها
۴ـ مشکلات اجتماعی از جمله اعتیاد و طلاق و ...

این کار‌شناس مسائل اقتصادی با اعلام هشدار نسبت به سیاست‌های بانک مرکزی، تأکید کرد: اگر این سیاست غیر کار‌شناسانه بانک مرکزی اجرا شود، باعث تعطیلی کارخانجات سطح کشور خواهد شد؛ بنابراین، از همه دست‌اندرکاران و کار‌شناسان استدعا می‌کنم نسبت به نرخ مبادلاتی ارز واحدهای تولیدی تجدید نظر کنند.

نماینده ادوار چهارم، ششم و هشتم مردم تفرش و فراهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: شرکت‌های تولیدی و بازرگانی در سال گذشته درخواست گشایش اعتبارات اسنادی مدت‌دار برای تولید کننده یا صادرکننده خارجی به بانک‌های عامل خود را داده‌اند. در مقابل، بانک‌ها با گرفتن تضمین‌های مورد نیاز از جمله وثیقه ملکی برای گشایش اعتبارات اسنادی با نرخ ارز ۱۲۲۶ اعلام نموده‌اند.

اما اکنون باید بدهی ارزی خود را به نرخ بازار تسویه کنند و این در حالی است که تولیدات خود را با نرخ‌های قدیم و بر پایه ارز ۱۲۲۶ تومانی به دست مصرف کننده رسانده‌اند؛ به عبارت دیگر، کالاهای مورد نظر در سال گذشته با مبلغ ۱۲۲۶ وارد کشور شده و کالا یا مستقیم یا پس از گذراندن مراحل تولید پس از محاسبه هزینه‌های تولید و سود مجموعه بنا بر بهای تمام شده دلار ۱۲۲۶ در بازار عرضه گشته و به فروش رفته است.

این عضو اصولگرایان مجلس هشتم در ادامه گفت: هنگامی که امروز و پس از گذشت یک سال و هنگام بازپرداخت وجه ارز به بانک‌ها اعلام می‌دارند که باید بر پایه نرخ ارز مبادلاتی، بدهی خود را بازگردانند و این در حالی است که این نه تنها حمایت از تولید ملی نیست، بلکه کاری است برای نابودی تولید ملی، زیرا در همه جای دنیا مرسوم است که وقتی قانونی نوشته می‌شود که بنا بر آن، نرخ ارز برای واردات ۱۲۲۶ تومان به ازای هر دلار در نظر گرفته می‌شود، یعنی آن که تولیدکننده، واردکننده، بازرگان و صادرکننده بر پایه این نرخ، دخل و خرج و قیمت گذاری عرضه را مشخص کند؛ اما اکنون بانک مرکزی نه تنها برای تحقق فرمایش‌های مقام معظم رهبری گامی برنمی‌دارد، بلکه با این کار خود، چوب لای چرخ تولیدکننده نیز می‌گذارد.

بهمن اخوان با تأکید بر اینکه وضعیت صنعت کشور در مرز هشدار است، گفت: اکنون از آنجا که در بازار داخلی با احتساب هزینه بهره‌های بانکی، هزینه‌های کاغذبازی‌ها و خواب سرمایه در کشور و هزاران هزینه مضاعفی که تولیدکنندگان ایرانی مجبور به پرداخت آن هستند، نمی‌توان سود بیش از ۵۰ درصد را برای صنعت کشور متصور شد و با در نظر گرفتن اختلاف نرخ قیمت ارز مبادلاتی و نرخ ۱۲۲۶ تومانی ارز مرجع، قطعا بیشتر تولیدکنندگان و بازرگانان ورشکسته می‌شوند و همه نیروهای شاغل در مراکز تولیدی اخراج و یک بحران بیکاری گسترده به وقوع خواهد پیوست؛ امری که اگر به آن امروز توجه نشود، فردا بسیار دیر است.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:بهمن اخوان,نماینده سابق تفرش,هدهدتفرش, | 11:20 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

اراک- خبرگزاری مهر: استاد فتحعلی واشقانی، استاد و هنرمند برجسته خط صبح امروز در میان اندوه دوستداران هنر طبق وصیت خودش در روستای زادگاهش واشقان به خاک سپرده شد.

به گزار ش خبرنگار مهراستاد فتحعلی واشقانی، هنرمند برجسته خط صبح سه شنبه در میان اندوه دوست داران هنر طبق وصیت خودش در زادگاهش روستای واشقان به خاک سپرده شد.

دستانی هنرمند از خطه  فرهنگ و هنر

استاد فتحعلی واشقانی در سال 1309 در روستای واشقان نگین سرسبز خطه فراهان در خانواده ای کشاورز به دنیا آمد،  در آن زمان نیز خطه فراهان، تفرش و آشتیان همچون گذشته کانون علم و ادب و خاستگاه مردان نامی فرهنگ و هنر ایران بود.

در چنین محیطی فتحعلی واشقانی در کنار کشاورزی به فراگیری قرآن کریم، تحصیلات معموله و تمرین خوشنویسی پرداخت.

اولین استاد وی ذبیح الله واشقانی بود که سرمشق" اول  کارها بنام خدا "را بر لوح چوبین بر او تعلیم کرد. وی درسال 1335 به تهران مهاجرت کرد و یک سال بعد در کلاس هاس آزاد خوشنویسی که بعدها به انجمن خوشنویسان ایران تبدیل گردید نزد استاد سید حسین و سید حسن میرخانی  به آموزش خط نستعلیق پرداخت.

انجمن خوشنویسان ایران در سال 1343 وی را بعنوان اولین مدرس خود انتخاب کرد که بسیاری ازهنرجویان ایشان در حال حاضر مدرس انجمن خوشنویسان ایران هستند.

استاد واشقانی در سال1358 از سوی انجمن خوشنویسان ایران و  بنا به تشخیص استاد سید حسین میرخانی، استاد علی اکبر کاوه، استاد بوذری و استاد سید حسن میرخانی به درجه استادی نائل و در سال 1367 نیز به عنوان مقام در جه اول هنری ایران و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت علوم مدرک دکترا دریافت کرد.

وی در سال 1371 به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران جهت اشاعه هنر خوشنویسی به کشور یمن رفت و سال 75 نیز به همین منظور به کشور جمهوری آذربایجان سفر کرد.

در کلیه نمایشگاه های عمومی در داخل و یا خارج از کشور آثار استاد به نمایش در آمده و مایه مباهات ایرانیان بوده است.
آنچه که وی از اساتید خود آموخته بود و به شاگردانش می آموخت تنها زیبا نویسی کلمات نبود بلکه همراه با خوشنویسی بینش عرفانی، اندیشه آزاد، خلق نیکو و اخلاص و یکرنگی را نیز می آموخت.

 از مجموعه آثار ارزشمند وی می‌توان به کتابهای مانایی چون کلک مشکین 1و2، آیت مهر ، چشمه خورشید، ترجمه کامل قرآن مجید، جلی قلم، دیوان حافظ شیرازی و مشق مشکین اشاره کرد.

استاد فتحعلی واشقانی انسانی کامل که چشمداشتی به مادیات نداشت
 
استاد و مدرس خوشنویسی استان مرکزی گفت: استاد فتحعلی واشقانی انسانی وارسته و کامل بود که هیچ چشمداشتی به نداشت و این در رفتار و افعالش بارز بود.
 
اسدالله رضوانی فرد که از دوستان استاد واشقانی بوده و از محضر تعلیم ایشان بهره برده است ، افزود: استاد واشقانی از نظر اخلاق و رفتار فردی برجسته و پیشکسوت در فرهنگ و هنر ایران بوده و هست.

وی با اشاره به اینکه استاد همواره در نوشتن و سخن گفتن متین بود، اظهار داشت: در طول 30 سال دوستی بنده نکته قابل تامل این بود که ایشان هرگز حرف باطل و مبتذل را نه بر زبان می آورد و نه می نوشت.

رضوانی فرد افزود: او در ازای کاری که می کرد هیچ چشمداشتی نداشت و اینقدر در کار خود استاد بود که هر کسی که از او می خواست برایش بنویسد بدون هیچ تعللی و به صورت بداهه برایش می نوشت.
 
هنر آمیخته با اخلاق هدف استاد واشقانی بود
 
استاد و مدرس خوشنویسی انجمن خوشنویسان استان مرکزی گفت: استاد واشقانی از نظر اخلاقی فردی فرهیخته بود و هدف و نیتش آمیزش هنر با اخلاق بود و ارتقا خط و اخلاق در کنار یکدیگر برایش جایگاهی ویژه داشت.

حبیب الله امیدوارکه یکی از شاگردان استاد بوده است، افزود: وی شخصیت پاک و معنوی داشت و تا آنجایی که در توانش بود خواسته هایی که دیگران داشتند برآورده می کرد.

وی با اشاره به اینکه استاد واشقانی شاگرد اساتیدی چون سید حسن و سید حسین میرخانی بود، اظهار داشت: این دو استاد خود در کارشان به درجه اجتهاد رسیده بودند و استاد واشقانی جا پای جا آن ها گذاشته بود و از لحاظ تکنیک کاری بسیار شبیه اساتید خود بود.

امیدوار استاد واشقانی را موسس انجمن خوشنویسان استان مرکزی خواند و اضافه کرد: وی در بهمن ماه سال 1359 کلاس های خوشنویسی را در اراک دایر که بعدها منجر به افتتاح انجمن خوشنویسان استان مرکزی شد.

 وی ادامه داد: استاد در شرایط سخت جنگ سال 59 و 60 تمام سختی ها را قبول و از تهران به اراک می آمد و شاگردهای زیادی را در استان مرکزی تربیت نموده است.
 
استاد فتحعلی واشقانی در دین و اخلاق برجسته و زبانزد بود

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: استاد فتحعلی واشقانی یک از مفاخر استان مرکزی بودند که علاوه بر اینکه هنرمندی متعهد بود در دین و اخلاق نیز زبانزد بود.

مصطفی مشایخی افزود: استاد فتحعلی واشقانی یکی از اساتید به نام در حوزه هنرهای تجسمی و به طور ویژه هنر خوشنویسی بودند که ضایعه مرگ استاد برای جامعه هنری استان مرکزی بسیار تاسف بار است.

مشایخی با اشاره به اینکه خوشبختانه از استاد واشقانی در زمان حیاتش تجلیل بعمل آمده افزود: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر تجلیل از مفاخر در زمان حیات، سال گذشته از استاد واشقانی و استاد فراهانی از باقیمانده های نقاشی قهوه خانه ای در فرهنگسرای نیاوران تهران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل بعمل آمد.
 
قطعا مرگ این استاد بزرگ ضایعه ای اسف بار برای جامعه هنری کشور و بویژه استان مرکزی است  امید که مسئولین و هنرمندان در راه اعتلای این هنر ملی بیش از پیش تلاش کنند تا یاد و خاطره چنین بزرگانی برای همیشه تاریخ زنده بماند.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:استاد واشقانی,آرام گرفت,هدهد تفرش, | 10:16 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

به گزارش مشرق، دومین طرح سؤال از محمود احمدی نژاد رئیس جمهور در جلسه علنی مجلس در روز شنبه همین هفته با موضوع  «تعلل دولت در خصوص نوسانات بازار ارز» و«برخی واردات بی رویه» قرائت شد، که 76 نماینده پای این طرح را امضا کردند.

طبق اظهار نظر علیرضا منادی سفیدان عضو هیات رییسه مجلس قرار بود اسامی 76 نفری که پای سوال از رییس‌جمهور را امضا کردند منتشر شود.


* اسامی 76 نفری که طرح با امضای آنان به ریاست جمهوری ارسال شد ، به شرح زیر است.

 1- محمد دامادی نماینده ساری، عضو فراکسیون رهروان ولایت

2- عوض حیدرپور  نماینده شهرضا ، سمیرم،  عضو فراکسیون رهروان ولایت

3- فتح الله حسینی نماینده قصر شیرین ، گیلانغرب، عضو فراکسیون رهروان ولایت

4-سید هادی حسینی نماینده قائمشهر ، سوادکوه و جویبار ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

5- عبدالکریم حسین زاده نماینده نقده و اشنویه ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

6- علی محمد احمدی  نماینده دهلران ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

7- بهروز نعمتی نماینده اسدآباد ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

8- سید شریف حسینی نماینده اهواز ، عضو هیئت رئیسه و عضو فراکسیون رهروان ولایت

9- علی مطهری نماینده تهران و عضو فراکسیون رهروان ولایت

10-حبیب برومند داشقاپو نماینده پارس آباد و بیله سوار ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

11- امید کریمیان نماینده نریمان و سروآباد ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

12- سید حسین دهدشتی نماینده آبادان ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

13- محمدضا محسنی لائی نماینده سبزوار ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

14- الیاس طاهری نماینده اقلید ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

15- غلامرضا نوری نماینده بستان آباد ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

16- نادر قاضی پور نماینده ارومیه ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

17- یونس اسدی نماینده مشکین شهر اصلاح طلب و عضو فراکسیون رهروان ولایت

18- محمد جواد نظری مهر نماینده بندرترکمن ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

19- احمد سجادی نماینده فریمان و سرخس

20- محمد تقی توکلی نماینده الیگودرز ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

21- کمال الدین پیرموذن نماینده اردبیل ، نیر  و نمین، اصلاح طلب و عضو فراکسیون رهروان ولایت

22- سید رمضان شجاعی یاسری نماینده ساری ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

23- غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران اصلاح طلب و  عضو فراکسیون رهروان ولایت

24- علیرضا محجوب نماینده تهران، شمیرانات ، ری و اسلامشهر اصلاح طلب و  عضو فراکسیون رهروان ولایت

25- منصور حقیقت پور نماینده اردبیل، نیر و نمین ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

26- ناصر صالحی نسب نماینده دشت آزادگان  ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

27- علی نعمت چهاردولی نماینده ملایر، عضو فراکسیون رهروان ولایت

28- حسین امیر خامگانی نماینده زرند

29-مسعود پزشکیان نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر ، اصلاح طلب

30- روح الله بیگی ئیلانلو نماینده  میاندوآب، شاهیندژ و تکاب

31-رسول خضری نماینده سردشت و پیرانشهر ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

32- محمد باقری بنابی نماینده بناب ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

33-سید احسن علوی نماینده سنندجف دیواندره و کامیاران ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

34- محمد علی اسفنائی نماینده فریدونشهر  ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

35- جواد هروی نماینده قائنات ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

36- سید عبدالکریم هاشمی نماینده میناب ، رودان و جاسک ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

37- حامد قادر مرزی نماینده قروه و بانه ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

38- محمد باقر شریعتی نماینده بهبهان، عضو فراکسیون رهروان ولایت

39- احمد بخشایش اردستانی نماینده اردستان ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

40- محمد علی عبداله زاده نماینده فردوس و طبس ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

41- عباس صلاحی نماینده تفرش و آشتیان ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

42- موسی الرضا ثروتی نماینده بجنورد ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

43- عابد فتاحی نماینده ارومیه ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

چاپ این صفحه

ادامه مطلب
تاريخ : برچسب:, | 13:33 | نویسنده : میثم اله وردی |